Agnes van Straaten-Huygen

10 Voor Biologie

Agnes van Straaten is vanaf het begin betrokken geweest bij het omvormen van de 'papieren' biologiemethode Synaps, destijds door een deskundig en gemotiveerd auteursteam gemaakt, tot de huidige complete biologiemethode online www.10voorbiologie.nl. Ze is hierbij actief als auteur en eindredacteur. De methode is in eigen beheer uitgegeven, in samenwerking Betawerk, bureau voor webcommunicatie, content en strategie www.betawerk.nl.
Ruim 50 scholen maken reeds gebruik van de methode.10voorBiologie speelt in op die behoefte door een uitgesproken visie op onderwijs te combineren met een hoge mate aan flexibiliteit.

Uniek
10voorBiologie is op dit moment de eerste en enige volledig digitale biologiemethode voor de tweede fase. 10voorBiologie is een interactieve website met online lesstof voor biologie tweede fase geschikt voor scholieren havo/vwo. De website bevat opdrachten, examenstof dekkende theorie, toetsen en hulpbestanden. Het aanbod is duidelijk en goed gedifferentieerd voor de twee niveaus. Op dit moment bestaat de methode uit 44 theoriehoofdstukken (16 havo, 28 vwo) en 1200 opdrachten geclusterd 52 thema's (22 havo en 30 vwo).
10voorBiologie speelt in op actuele zaken in onderwijsland, waaronder doeltreffend computergebruik, betaalbare leermiddelen en de groeiende behoefte aan veranderingen in educatief uitgeverschap.

Rijke aanbod
Het uitgangspunt van de methode is een rijke leeromgeving om leerlingen te motiveren en te stimuleren. Een grote variatie in opdrachttypen geeft iedere leerling de kans om op zijn eigen manier de leerstof te bestuderen. De relevantie van de biologie voor maatschappelijke ontwikkelingen wordt in een groot aantal opdrachten meegenomen, zonder daarbij tekort te doen aan de biologische inhoud en de samenhang binnen het vakgebied. De consequente doorvoering van activerend onderwijs daagt de leerling uit - vaak in samenwerking met anderen - zelfstandig de oplossing van biologische vraagstukken te zoeken.
In het opdrachtendeel brengt 10voorBiologie, naast de gebruikelijke practicumopdrachten en toetsen, zoveel mogelijk andere werkvormen. In tegenstelling tot traditionele toetsen, waar vooral fouten geteld worden, ligt de nadruk op wat de leerling wél weet en kan. Voor leerlingen is die aanpak uitdagend en motiverend. De naam van de methode is niet voor niets '10voorBiologie': de makers suggereren dat leerlingen met deze methode een 10 voor hun examen kunnen halen - en er zoveel plezier aan beleven, dat ook het vak een 10 van ze krijgt.

Abonnement
Lesboeken zijn niet meer nodig: scholen nemen per leerling voor nog geen 22 euro per jaar een abonnement op de website. De inhoud van de website wordt elk jaar bijgewerkt, zodat actuele ontwikkelingen onmiddellijk in de klas behandeld kunnen worden. 10voorBiologie biedt een groot aantal uiteenlopende opdrachten aan, zonder dat deze allemaal een plek moeten vinden in een leer- of werkboek dat daardoor bijna letterlijk een loden last voor de leerling wordt.

Op papier
10voorBiologie is ook in geprinte versie beschikbaar. Daarbij kan de docent zelf kiezen welke thema's hij op papier wil hebben. Hij kan een selectie maken uit het totale aanbod aan theorie en opdrachten, of het geheel opknippen in verschillende cursussen. Digitale opdrachten zijn naast het geprinte boek te gebruiken; regelmatig verschijnen nieuwe opdrachten online. 10voorBiologie mag daarmee gezien worden als een educatieve uitgever nieuwe stijl, waarbij flexibiliteit en lage abonnementsprijs de grote pluspunten zijn.